torsdag 25 april 2013

Känsliga tittare varnas


Något motvilligt har jag börjat se på NBC:s nya serie Hannibal. Just det, den Hannibal. Serien utspelar jag före filmerna och karaktärerna är framför allt tagna från Röd drake. Huvudpersonen är Will Graham, FBI-agenten med perfekt empatisk förmåga. Detta är bra för FBI, men dåligt för Wills psyke. Han får därför en terapeut och gissa vem det är... Obehagligheter följer. Än så länge har det bara gått tre-fyra avsnitt och Dr. Lecter har för det mesta hållit sig i bakgrunden. Det som drar mig till den här TV-serien är framför allt de psykologiska aspekterna, dvs Will Grahams sköra sinne. Han är briljant men ständigt på gränsen till sammanbrott. Han kan sätta sig i mördarens skor, känna vad de känner, tänka som de tänker och detta resulterar i diverse mardrömmar, hallucinationer och tvivelaktiga beteenden. Och det är här det blir intressant!

Det jag absolut avskyr med Hannibal är äcklet. Emellanåt frossas det i makabra mord, bland annat odlar en galning svampar på människokroppar. Ingenting för den kräsmagade. Och jag trodde ändå att jag hade byggt upp något slags motstånd för sådant där, men ibland måste jag kolla bort. Dessutom är majoriteten av offren kvinnor, ingen överraskning där kanske. Men det är någonting som jag har väldigt svårt med och anledningen till att jag inte kollar på så många kriminalserier. Men varför fortsätter jag då att se Hannibal? Jo, jag har hittat en grej som jag tycker är så himla spännande och som jag verkligen vill gå till botten med. Nämligen en hjort som dyker upp i Will Grahams drömmar/hallucinationer. Den har varit med i varenda avsnitt i olika sammanhang. Det är en hjorthanne, men i andra situationer förekommer också hjorthonor. Och jag vill veta vad den här hjorten symboliserar. Att ha en sådan här tydlig och stark symbol är något som lockar mig, det påminner mig om Twin Peaks. Man känner på sig att det finns saker att hämta från det, kunskap och insikter som inte bara serveras på ett silverfat. Så det är därför jag stannar.

Dock vet jag inte hur länge jag kommer att klara av det vidriga. De balanserar just nu på en hårfin gräns mellan att visa det här äckliga och att utnyttja det för att locka tittare. Annars är det en väldigt suggestiv serie, det finns en underliggande spänning som framför allt påverkas av att publiken vet vem Hannibal Lecter är och vad han gör. Dessutom ger Hannibals och Wills förhållande mycket också. Will är en motvillig patient och man undrar hur lång tid det kommer att ta innan han förstår. Lång tid med tanke på att serien skapare har planerat för upp till fyra säsonger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar