onsdag 6 maj 2009

Till en som gick förbi

Vet inte om jag skrev det föriut, men jag har hittat ett ämne och eventuellt en dikt till min nästa litteraturuppsats i love-kursen. Modigt att ta en dikt, jag vet. Speciellt eftersom jag suger på diktanalys. Hur som helst tänkte jag ta lite inspiration från min gamla favoritlärare Lundberg och skriva om anonymitet och kärlek. Dikten blir Baudelaires "Till en som gick förbi" eller "A Passer-by" som det heter på engelska. Vet inte om det räcker med bara den, helst skulle jag vilja ha några andra att jämföra med. Kanske ha Baudelaire som huvudfokus, men kunna dra paraleller till andra verk.

Problemet är bara att jag inte för mitt liv kan komma på något liknande! "Mannen i hopen" av Poe, men den handlar inte om kärlek/åtrå. Tror jag. Nja. No love there. Hela mitt ämne känns för övrigt väldigt stalker-aktigt.

Gah, måste hitta något mer annars känns det så lösryckt! Det känns som en jäkla stor chansning att bara börja analysera så där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar