tisdag 28 april 2009

Addiction to addiction

Ibland (läs: ofta) är jag orolig att jag är för beroende av Internet. Ironiskt nog väljer jag en blogg för att ventilera min oro. Fast det beror väl på hur man använder det egentligen. I morse satt jag till exempel och läste ett par timmar. På Internet. Jag kunde lika gärna ha läst en bok och det hade inte varit så konstigt. Men att vara datanörd är stigmatiserat och att vara beroende är nog ännu värre. Man ska helst vara oberoende av allt och alla och vara fri fri fri.

Jag är nog Internet-bereoende. Jag använder ibland Internet för att lugna ned mig, för att slippa tänka på något annat. När jag är nervös inför en jobbinterjvu brukar jag kolla upp allt jag kan om företaget och var det ligger på nätet. Att ha kontroll är en trygghet och Internet ger en kontroll över situationen. Sedan kan man använda Internet för att glömma något annat, som att glo på TV eller läsa en bok. Undvikande är väl mindre bra antar jag, men man kan ju inte sitta och oroa sig hela tiden.

Fast jag är en oroare, jag oroar mig hela tiden. Antagligen kommer jag få magsår. Jag är inte en sådan där äckligt avslappnad typ och jag tar inte "dagen som den kommer". Jag hatar det uttrycket, jag gillar att planera, ha koll och det får jag genom att oroa mig. Jag oroar mig, därför är jag.

2 kommentarer:

  1. du får gå med i AI - anonyma internetolister

    SvaraRadera
  2. De första tecknet på att tillfriskna är att erkänna att man har problem. bra fiffi.
    du e nog på god väg. hehe.
    Vad skulle hända om du tog en dag som den kommer då?? testa!
    moahaha

    SvaraRadera