söndag 21 oktober 2012

Vita katter och svarta sinnen


När jag var inne på SF-bokhandeln i Gamla Stan för några månader sedan så passade jag på att köpa tre böcker som jag inte hade planerat att köpa och som jag inte hade några förutfattade meningar om. Jag köpte dem helt enkelt för att jag hade lust och för att de såg intressanta ut. En av dem var Holly Blacks White Cat. Den senaste tiden har jag varit lite inne på urban fantasy (eller vad man nu ska kalla det) och den verkade lagom ansträngande. Sedan har den samlat lite damm i bokhyllan men häromdagen plockade jag äntligen upp den och började läsa. En riktig hit! Det är en YA-bok (unga vuxna) skulle jag gissa, den hamnar någonstans i mellanlandet mellan ungdomsbok och vuxenlitteratur när det gäller form och innehåll. Den är ganska hemsk. Inte så blodig, även om det förekommer en hel del blod. Men mer psykologiskt traumatiserande, mest på grund av att huvudpersonen Cassels familj mest består av sociopater.

Cassel Sharpe kommer från en familj av "curse workers", alltså människor med magiska förmågor. Genom en beröring kan man lägga en förbannelse på en annan människa och det finns olika workers. Vissa arbetar med minne, andra med känslor, eller tur, eller transformation... Men den här sortens magi är förbjuden och Cassells mamma sitter i fängelse för att ha lagt förbannelser. Det här gör boken mycket mer intressant, eftersom det tillkommer en mycket större social kontext med en hel del politiska och samhälleliga problem. När curse workers inte kan använda sin förmågor lagligt så plockas de ofta upp av kriminella familjer eller grupper. Cassell tillhör redan till en sådan kriminell familj, så han är redan djupt inne i den världen. Holly Black har gjort en fantasyversion av en maffiaberättelse och det fungerar väldigt, väldigt bra.

Nu ska jag försöka leta upp nästa bok i serien, Red Glove.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar