fredag 31 maj 2013

Second to the right, and straight on till morning

Just nu läser jag Code Name Verity av Elizabeth Wein. Det är en äventyrsroman om två unga kvinnor, den ena pilot och den andra officer i den brittiska underrättelsetjänsten. Den utspelar sig under andra världskriget och den ena av kvinnorna har tillfångatagits av nazister i ett ockuperat Frankrike. Och den är väldigt, väldigt bra. Jag tror inte att jag har läst en sådan här typ av äventyrsroman som så otvunget handlar om kvinnor. De är fyller utan tvekan upp merparten av boken och deras författaren lyckas verkligen lyfta fram deras personligheter, deras styrkor och svagheter.

Tyvärr räknar jag med att lägga ifrån mig boken med ett brustet hjärta, för det är ingen lättsam historia. Inga modiga hjältedåd, inga illusioner om ett ärorikt krig. Uh, hoppas att någon översätter den till svenska för den förtjänar att få lite uppmärksamhet! Om inte annat så får jag väl göra det själv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar