fredag 6 maj 2011

Av det rätta virket


Författarbesöket med Nicole Kraus var riktigt intressant, men mer om det senare! Nu måste jag prisa en annan bok först, nämligen True Grit av Charles Portis. Det kan bero på att jag nyligen har sett nyinspelningen men den är så levande i mitt huvud när jag läser den. Mest tror jag att det beror på det fantastiska språket, Portis lyckas verkligen förmedla uttrycken och känslan av språket. Men mest galen är jag i karaktärerna, speciellt Mattie Ross som är den häftigaste kvinnliga karaktär jag har läst på länge. Wow! Hon är tuff, riktigt rå ibland och kör med Marshalls och Texas Rangers. Hennes röst är dessutom extra stark eftersom hon är berättaren.

Historien är i sig ganska enkel och typisk. Hämnd är en utmärkt motivation för att sätta igång en handling. Samtidigt är jag rädd att bli spoilad trots att jag vet hur det slutar. Önskar verkligen att jag kunde glömma filmen en stund, trots att den var fantastisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar