söndag 16 oktober 2011

Holmesutmaning vecka 4 och 5: Fruktansvärda brott

Nej, jag har aldrig påstått att jag har disciplin. Därför kom min Holmesutmaning av sig lite smått förra veckan. Jag började visserligen läsa "The Boscombe Valley Mystery", men kom bara igenom halva och sedan var det helt plötsligt söndag den här veckan. Men nu läste jag precis ut den oavslutade Holmesnovellen och dessutom "The Five Orange Pips". Gillade den senare bäst, mest för att den hade ett sådan passa bisarrt upplägg.

Men för att återgå till TBVM så kan jag bara kort skriva att den var rätt så förutsägbar. Det berodde nog mest på att den lilla grupp av misstänka för mordet var så begränsad. Däremot var bakgrundshistorien (som jag inte tänker gå in på i detalj) och Sherlock Holmes agerande intressant. Här är det lite osäkert om rättvisan segrar och detektiven agerar självständigt jury för den skyldige. Det visar ju återigen att de officiella poliserna inte egentligen har något att säga till om i Doyles värld. Watson skriver inget utvärderande om sin väns agerande, vilket bevisar att han är ganska subjektiv i frågan.

TFOP är som sagt en ganska bisarr historia, där hot meddelas genom fem torkade apelsinkärnor. Det är ett gäng med ursprung i KKK som ligger bakom det hela. Men slutet kan ses som ganska otillfredställande beroende på hur man ser på det. Fast jag gillade den ändå, man får se när Holmes misslyckas och hur det påverkar honom.

Hittade förresten en sida med alla Holmesberättelser, om det är av intresse för någon där ute i världsrymden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar