tisdag 20 mars 2012

Once Upon a Time

Det här är väl en skämsserie om något. Så där riktigt fånig story och förfärlig kostym. Manuset är väl inte så där himla inspirerande heller. Försöker faktiskt komma på en enda anledning till att man ska kunna rekommendera den faktiskt. Men det är en skön söndagsserie, med noll tuggmotstånd. Den har en ganska kul idé, dels utspelar den sig i "verkligheten" och dels i sagovärlden. Alla karaktärer är en sagokaraktär egentligen som har blivit förtrollade, transporterade till vår värld och kan nu inte minnas vilka de brukade vara. Jag vet, låter hur lamt som helst. Och så försöker de göra en vuxenserie om det! Skulle fungera bättre som ungdomsserie eller riktad till barn.

Och ändå så har jag fastnat! För den är rätt kul ändå, om inte annat tilltalar den nörden i mig som gärna vill reda ut vilken saga det handlar om och hur de har gjort om karaktärerna till att fungera i verkligheten. Fast den riktiga anledningen till att jag överhuvudtaget började kolla på Once Upon a Time var för att Robert Carlyle är med. Han spelar ond såklart, så ingen överraskning där. Hans hår är fortfarande fantastiskt. Men hans karaktär har i alla fall lite konflikt i sig, annars är det ju ganska övertydligt vilka som är onda och goda. Det är ju trots allt sagor, där karaktärerna är rätt platta. De har väl försökt snurra till det lite, men jag vet inte hur bra det går egentligen.

Det blir nog bra, det blir nog ett lyckligt slut. Om de inte lägger ned serien efter en säsong alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar