fredag 20 juli 2012

Tankar om The Avengers

Så... Jag var inne i stan i går och såg The Avengers. Femte gången. Det är nästan så att jag skäms lite. Nästan. Men det är en bra film och jag skulle kunna se den igen. Fast jag tror att det räcker just nu, i alla fall tills den har kommit ut på DVD. Problemet är inte att jag har tröttnat på själva filmen, utan jag har tröttnat på att gå på bio med andra människor. Det är fan förjävligt hur folk ska prata, springa in och ut, hålla på med telefoner, prassla med påsar och bete sig. BLIR FAN SKOGSTOKIG. Respektlöst!

Hur som helst, såg den i 3D eftersom den bara går i gammal hederlig 2D en gång om dagen och då i Kista. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, 3D gör ingenting för att förhöja upplevelsen. Det är så jäkla överflödigt. Dessutom hatar jag att ha på mig de där glasögonen, det kliar på näsan och jag ser hela tiden glasögonens ramar i ögonvrån. Hoppas att det är en trend som förvinner snart.

Blir The Avengers bättre eller sämre efter att man har sett den fem gånger? Ärligt talat så har jag ingen aning eftersom jag har tappat all förmåga att se objektivt på filmen. Det är rätt skönt faktiskt. Man behöver inte överanalysera och kritiskt bedöma allting man ser och läser. Ibland kan man bara slukas av det. Det som jag funderade lite på var superhjältars krafter och hur de aldrig är over the top. Trots att mycket är overkligt så är det ändå... mer realistiskt än många krafter och förmågor som förekommer i Marvels universum.

Det känns därför inte så troligt att en karaktär som Scarlet Witch dyker upp i eventuella uppföljare. För hennes krafter... jag förstår dem inte riktigt, men de har något med sannolikhet att göra och hon har tendens att böja verkligheten. Typ skapa helt nya universum där händelser har skett annorlunda och därför påverkat framtiden. Inte direkt lätt att översätta till lättuggad storfilm.

[Inlägg publicerat flera dagar efter att det skrevs]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar