onsdag 8 juni 2011

Förstaklassare

Ända sedan jag såg X-men första gången så har jag varit störtförtjust i idén med en universum fyllt av mutanter med en enorm variation av förmågor och bakgrundshistorier. Det är nog nörden i mig som blir lyrisk när man ska hålla reda på krafter, namn, kodnamn, byte av kostym osv osv. Variationen är nog det jag gillar mest med hela X-men-grejen. Första filmen var supberb, den lyckades förmedla en känsla av utanförskap som jag inte tycker att de andra filmerna har lyckats imitera. Det här var innan superhjältefilmerna blev vad de är i dag, maffiga effekter och ibland tom på innehåll av något som helst värde. Jo, jag älskar genren, men ibland känns det som att filmmakarna endast ser det som en chans att håva in slantar under sommaren.

Så... X-men: First Class alltså. Ännu en prequel, något som verkar ha blivit mer och mer populärt. Innan X-men blev X-men. Först ska jag skriva att det är en väldigt underhållande och spännande film. Någon recensent kallade den för långsam, men sådant har jag inte något emot. Problemen som uppstår mellan de olika karaktärerna, framför allt inställning till utanförskapet och de "normala" människorna förmedlas bra. De har valt rätt intressanta karaktärer och valt bort sådana som säkert hade kunnat fungera bättre. Kevin Bacon som Sebastian Shaw gör en fantastisk skurk, jag är inte så insatt i Hellfire Club och dess medlemmar så jag hade faktiskt glömt bort vad hans kraft var. Dock finns det problem med Emma Frost, den kvinnliga skurken och Charles Xaviers motpol (också telepat). Jag inser att det här med sexighet och tajta kläder är något som inte är direkt ovanligt i serieform. Men hjälp, kvinnan har på sig en glittrig BH och en minikjol. Det ser verkligen förjävligt ut, det ser verkligen ut som att de bara ville klä av henne för att locka de manliga biobesökarna. Jag tror alla kvinnliga karaktärer (de tre som finns) någon gång under filmen är antingen halvnakna (hej undeklädsreklam!) eller nakna (Mystique). Blev faktiskt lite illa till mods.

Sedan försökte jag fundera på vad de kvinnliga karaktärerna faktiskt bidrar till handlingen förutom att vara sexiga. Frost har väl någon slags funktion som Shaws högra hand, men Mystique går mest runt och har kosmetikaproblem. Då är det väl Moira McTaggert (ingen mutant) som det är lite fart i. Typ. Så ja, ganska besviken. Jag saknar Jean Gray och Storm och Rogue. Alltså, de skulle ha kunnat använda så grymma kvinnor utan att förminska dem till sexobjekt. Rogue fick till exempel inte leva ut sitt fulla potential i någon av filmerna, men i serierna så är så häftig och har samtidigt kvar sina problem, utan att bli löjlig på något sätt.

Det låter nog som att jag hatade filmen, men så är det absolut inte. Men tyvärr är det så att det dåliga är lättare och mer intressant att skriva om.


*Bildkällor här, här och här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar