söndag 13 november 2011

Holmesutmaning vecka 8 och 9: Bestialiska brott

Åh hej och hå. Nu går veckorna undan! Det har gått hyfsat bra med Holmesutmaningen också, jag känner mig i alla fall motiverad. Det är riktigt kul att ta sig igenom alla noveller och få någon slags koll på vad man har läst och inte har läst! Och när jag är klar så finns den en klar fördel i att kunna skryta om min Holmesexpertis. Just det...

Vecka 44 (åttonde veckan) läste jag klassikerna "The Speckled Band". Fy vad bra den är! Allt är spännande, upplägg, story och karaktärer. Dr Roylott är den perfekta skurken, trots att det är tydligt att han är boven i dramat redan från början. Och Helen Stoner är mycket intressant, med sitt gråa hår (åh så effektfullt för att förmedla sorg och chock) och tragiska historia. Sedan har man det främmande inslagen, dels de exotiska djuren och dels viskningarna om zigenarna. Hur hänger allting ihop? Och det spräckliga bandet, vad är det egentligen? Nej, det är bara att gratulera Arthur Conan Doyle till en riktig fullträff!

Nionde novellen blev "The Engineer's Thumb" som är ganska brutal men för övrigt rätt så ointressant. Framför allt innehåller den nästan ingen deduktion från Holmes sida. Bovarna kommer dessutom undan, hur otillfredsställande är inte det för en detektivberättelse? Största delen av novellen består av brottsoffrets narrativ, sedan är konklusionen ganska snabbt överstökad. Det enda intressanta jag fann var att den påminde om den där Poenovellen med pendeln. Fast ändå inte. Obehagligt med förlorad lemmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar