fredag 11 november 2011

Måndag hela veckan

Första veckan efter praktiken har varit ganska intensiv. Det tar ett tag innan man kommer i fas med pendlandet och jobbandet igen. Nu läser vi dessutom två kurser parallellt och jag försöker styra upp födelsedagsfirande med allt vad det innebär. Så just nu håller jag hårt i kalendern för om jag tappar bort den så vet jag inte längre vad jag gör. De två veckorna som kommer nu ser ut att bli rätt så intensiva. Så bloggskrivandet lär ju ta stryk av detta.

För att trösta mig själv och lugna eventuella skadade nerver så har jag läst om de två första Mary Russell-böckerna, The Beekeeper's Apprentice och A Monstrous Regiment of Women. En fin och spännande feministtolkning av Sherlock Holmes som jag gillar starkt. Förra gången  jag läste dem så ville jag inte erkänna hur mycket jag tyckte om dem, men det är väl lika bra att vara ärlig. Är så såld på Mary Russell och hennes make. Har annars alltid ansett att Holmes är antingen asexuell eller gay, men Laurie R. King skriver faktiskt honom helt trovärdigt. Men gillar fortfarande inte att Watson är degraderad till Nigel Bruce-status (klumpig, dum men godhjärtad). Rör inte min Watson!

PS. Jag läste faktiskt en Holmesnovell förra veckan, nämligen favoriten "The Speckled Band", men har så klart inte orkat skriva om den. Det blir nog ett kombinerat inlägg med veckans, som jag ännu inte har börjat på. DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar