söndag 12 augusti 2012

Dead man's party

Woha. I går läste jag ut Hold Me Closer... på några timmar. Det är så svårt att tänka objektivt kring sådana där böcker som man verkligen gillar och som är spännande och som kräver att bli utlästa direkt. För det första: det är en ungdomsbok, eller ja... Den innehåller ganska mycket våld, hemskheter och dessutom en sexscen (ej explicit)! Den är lite svår att placera rent åldersmässigt på grund av det, men om man ser till språket och handlingen så är den relativt enkel. Handlingen är rättfram, okomplicerad och språket är också enkelt, roligt och tydligt riktad till en yngre publik. Kanske folk i 20 årsåldern. Vad vet jag? Personligen kände jag att den gärna kunde ha varit lite mer mastig i både språk och story, den fyller liksom inte upp så mycket inom bokpärmarna.

Men, jag gillade den skarpt ändå. För jag brukar inte läsa den här typen av urban fantasy/skräck. Jag tror man kan klassificera HMCN som urban fantasy, för den innehåller MASSOR av övernaturliga element i en modern miljö. Förutom necromancers så finns det varulvar, shape shifters (varg, björn), "feys", olika spöken, zombies, gudaliknande varelser, en och annan vampyr... Man undrar liksom till slut hur de kan gå obemärkta i en stad som Seattle. I en tid då urban fantasy mest verkar handla om vampyrer så känns det här med att återuppväcka döda rätt fräscht. Minus liklukten alltså. Men som sagt, det kan bero på att jag inte läser så mycket i den genren.

Jag hittade HMCN av en slump när jag arbetade på HÄVI i veckan. Först tänkte jag "nej, den ser lite töntig ut, och jag har så mycket annat att läsa". Sedan gick jag förbi hyllan några gånger till och till slut sög titeln in mig, för den tycker jag är briljant. Sedan visade det sig att den inte var inlagd ordentligt, det fanns ingen exemplarpost. Så den fick jag lägga till för att kunna låna den. Det roliga var att det är det enda exemplaret hittills inom SSB och att det faktiskt stod någon på kö för den men jag lyckades tränga mig före. Haha, en räcka av tillfälligheter som ledde mig till den boken.

Uppföljaren kommer dessutom i september!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar