lördag 15 september 2012

Min filosofi

I juni var jag helt slut efter en termins skrivande på masteruppsatsen. Det var så skönt att börja arbeta och att inte behöva ta med sig arbetet hem! Dock behöver man lite mental utmaning, speciellt eftersom jag i somras mest stod i informationsdisken och ställde upp böcker. Arbetsuppgifterna har under hösten blivit desto mer varierande, men jag har inte kunnat släppa studierna helt och hållet. Just nu går jag två distanskurser, en i skrivande/litteraturvetenskap och en i biblioteks - och informationsvetenskap. Den i skrivande heter "Kärlek, motstånd och makt" och är en liten kurs som kombinerar litteraturvetenskap med skrivmoment av olika slag. Hittills har jag läst Olof Lagercrantz Om konsten att läsa och skriva som jag tyckte mycket om. Den är väldigt personlig och emellanåt väldigt rolig, bland annat dissar han Joyce och Proust rätt rejält. Sedan har jag även börjat med Aristoteles Om diktkonsten, som är lite tradig och alldeles för bekant tyvärr.

I den andra kursen, som heter "Bibliotek i nätverkssamhället" kikar vi på olika social medier och hur de används av biblioteken. Eller kanske hur biblioteken anpassar sig efter det framväxande nätverkssamhället. Vi har bara gjort en laboration än så länge, om LibraryThing och Delicious. Men det är kul! Det är lite mer praktiskt än vad man är van vid, trots att det är en hel del läsning även i den kursen. Tyckte dessutom att det kan vara en bra merit att ha på CV:t.

Dessutom har mitt intyg för avklarad masterkurs i B&I äntligen anlänt! Det är mycket skönt att ha en avslut på hela utbildningen. Nu gäller det bara att hitta ett bra jobb.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar