söndag 10 januari 2010

Bokåret 2009

Man kanske ska summera bokåret 2009. Läsandet gick trögt med och jag hann bara med 34 stycken, vilket betyder att det tog cirka en och en halv vecka att läsa varje bok. Den bästa boken måste vara Stephen Frys självbiografi Moab is my Washpot. Han skriver på en uppföljare just nu, så den ser jag verkligen fram emot. Han var en riktig ligist när han var ung och den finns en så sjukt rolig episod med i boken... Annars ligger Urkällan, The End of Mr Y och The French Lieutenant's Woman högt upp på listan. De var riktiga läsupplevelser. Och Blonde. Att lyssna på Joyce Carol Oates på Kulturhuset precis efter att jag hade läst den var ju så underbart. En riktig höjdare som man nästan vill ska vara sann för den är skriven med sådan känsla och för att den känns så genuin. Gud, Brideshead Revisited. Den är lättja och sorg på samma gång. Måste absolut läsas igen, gärna en varm sommardag.

Och så bottennappen... Män som hatar kvinnor. Nä, jag förstår det verkligen inte. Men det är synd, för Lisbet Salander är en supercool karaktär. Men resten av boken är bara hemsk och jag kan verkligen inte komma förbi det. Det är en sådan här bok som är anledningen till att jag vanligtvis inte läser moderna (svenska) deckare. Det finns ju så många klassiker att vältra sig i! Jag är nog konservativ på den fronten. Christie, Doyle, Sayers, till och med Poe. Eller kriminalare som Chandler. Dessutom läste jag sista delen av Bläck-serien, Bläckdöd. Synd att den var så förbannat seg, för Bläckhjärta är den perfekta sträckläsaren. Så rik på fantasi och toppen om man gillar böcker. Ett bokcitat inleder varje kapitel. Men trean var utdragen och meningslös.

Det har blivit mycket kursböcker. Mycket brittiskt från 1800-talet. Det här året får jag förhoppningsvis tid att välja själv.


"I would like to bury something precious in every place where I've been happy and then, when I was old and ugly and miserable, I could come back and dig it up and remember."
~ Sebastian, Brideshead Revisited ~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar