onsdag 6 januari 2010

The Language of Bees


Just nu läser jag The Language of Bees som är en modern bok men den handlar om Sherlock Holmes och hans... fru. Frugan i fråga är huvudpersonen/berättaren och bara det faktumet retar lite gallfeber på mig. Jag hoppar nog dikusionen om Holmes någonsin skulle ens kunna överväga att gifta sig. Det är är irriterande är att boken känns som fanfiction. Visserligen bra skriven fanfiction, men ändå. Inom FF finns det en term som kallas för "Mary Sue". Det är när författarinnan (för oftast är det tjejer) skriver in sig själv i berättelsen. Alltså är det helt livsfarligt att hitta på egna karaktärer, det riskerar att bli extremt lamt då. Intressant nog heter huvudpersonen i The Language of Bees Mary Russell. Jag tycker hela berättelsen skriker Mary Sue.

Jag tycker om när moderna författare använder äldre karaktärer eller till och med verkliga personer. Det finns en bok om Sherlock Holmes författare Arthur Conan Doyle som är skriven av Julian Barnes. Jag är helt öppen för idén. Men att skapa en ny, kvinnlig karaktär som är GIFT med Holmes. Jag tror gränsen går där. Det värsta är att jag bara har läst 60 sidor så jag har flera hundra sidor på mig att störa mig på saker. Men jag får känslan av att författaren Laurie R. King länge har beundrat Holmes och sedan ops, jag skrev in mig själv i min bok! Det finns en hel serie om Mary Russell och hennes... man.

Sedan (jag vet att jag sa att jag skulle låta bli det här ämnet) så ligger det inte i Holmes natur att gifta sig, det konceptet fungerar inte med karaktären. Ok, han är ju inte helt känslokall men vad fan liksom... Om det fanns någon praktisk förklaring så skulle jag kunna köpa det. Men det ska vara jävligt logisk.

Etablerade författare ska inte ägna sig åt fan fiction!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar