söndag 1 januari 2012

2011

Dags att sammanfatta 2011 tycker ni? Well, think again. Har väldigt vaga minnen av året som gått ärligt talat. Minns att jag arbetade väldigt mycket, typ hela tiden då jag inte pluggade. Det är svårt att skriva om det utan att låta helt gnällig, för jag är tacksam att jag har fått chansen att arbeta på inte mindre än fyra olika bibliotek under året. När jag fick det första på Ekonomikums bibliotek så var jag överlycklig för det hade känts som en dröm i så många år. Alla ansökningar som man hade skickat ut utan att ens få något svar på. Och så vips, ett jobb på ett universitetsbibliotek utan en anställningsintervju ens. Galet. Det kanske är därför jag har så svårt att tacka nej till  arbete, fortfarande. För ibland känns det fortfarande som något ouppnåeligt som kommer att rinna mig ur händerna när som helst.

Annars är det både skönt och läskigt att snart vara klar med utbildningen. Folk undrar nog vad jag egentligen har hållit på med under alla år. Litteraturvetenskap, spanska, engelska, lösa småkurser om Selma Lagerlöf, mumintrollen och annat. Ibland kanske jag har slösat lite med min tid och mitt studiebidrag, men så här i efterhand känns inte någon kurs som ett stort misstag. De har lärt mig hur man skriver, tänker och till en viss del uttrycker sig sammanhängande. Jag kommer nog aldrig blir någon stor talare, men jag hoppas att mina handlingar talar för mig istället. Hellre det än att bara öppna käften för sakens skull.

På nördfronten intet nytt. Eller jo, en del kanske. Men det är väl ändå samma sak som förut, man hittar något att älska passionerat och så gör man det en tid. Eller för alltid. Det är lite olika. Älskar att hitta något att djupdyka i, något ämne som känns outtömligt. Om inte annat för att göra ett uppehåll i ledan.

Jag ska inte gissa något om 2012. Det känns som att de flesta tror att det kommer gå skit fast de inte vågar säga det. Plattityder har aldrig varit något för mig. Det är vad det är.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar