torsdag 19 april 2012

The Circus has left town

Oh. Det blev spontanbio i dag. Klockan halv ett satt jag vid datorn och surade över uppsatsen då jag plötsligt kom på att Sergel visar Tinker Tailor klockan två. Ja, hur kan jag kunna de tiderna utantill? Hade förstås kollat upp de redan förra veckan men något besök hade inte blivit av. Men nu så! De kör bara två visningar per dag nu så jag antar att filmen slutar gå snart. Och DVD:n kommer ju ut i maj, så såg det som min sista chans att se den på bio.

Har jag sagt hur bra den är? Den är så jävla bra. Upptäckte dessutom att ugglan som Jim slår ihjäl sitter uppstoppad på vägen i en senare scen. Annars satt jag och tänkte mycket på hur de ofta filmar Smiley bakifrån och att han då vänder lite på huvudet så att man se örat och lite av glasögonen. Väldigt snyggt. Smiley känns annars ganska ogenomtränglig, han är flyter liksom ovanpå allt annat och han reagerar aldrig speciellt starkt. Det är det som gör karaktären Ann så briljant, trots hennes totala brist på närvaro (hennes ansikte får man förresten heller aldrig se helt). Hon är en sådan stark, svag punkt i Smileys liv så när hon väl är med så brakar hans fasad samman.

Blir helt yr av möjligheterna till en riktig filmvetenskaplig (eller litteraturvetenskaplig) analys. Undrar om det har gjorts...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar