torsdag 17 september 2009

Oförnuft och massor av känslor

Jag har inte uppdaterat min läslista på ett tag nu. Känns lite jobbigt med tanke på att jag försöker läsa tretusen böcker samtidigt. Jag har lagt undan Allt och Kafka on the Shore för att istället fokusera på kursböckerna Sense & Sensibility och The French Lieutenant's Woman. Den sistnämda är riktigt, riktigt bra. Skriven av John Fowles, utgiven 1996, utspelar sig under 1800-talet (Viktorianer!) men berättaren befinner sig i nutid. Till exempel kan han skriva "men om Charles hade vetat om vad som skulle komma, flygplan, TV, radio...". Dessutom är berättaren nästan hela tiden synlig ("ni kanske undrar varför jag missbrukar utropstecken"). Så det är inte så mycket en roman om kärlek och plikt som det är om skrivande och berättarteknik.

Det är rätt mycket på gång nu. Känner mig ganska överrumplad med allting just nu. Då är det svårt att sätta sig ned och läsa och försöka slappna av. Vi ska ju skriva en c-uppsats också. Min ska nog handla om Wilkie Collins The Woman in White, om hur kvinnor ska och inte ska vara enligt Viktorianerna. Hoppas boken är bra, för jag har inte läst den...

2 kommentarer:

  1. Nu har jag laddat ner den Fiffi! den e sååååå bra =) har suttit å väntat på att du ska logga in på msn, så jag kan skicka över den. men men.. du verkar inte vara synsk, du är fortfarande Offline. morr.
    /jenny

    SvaraRadera
  2. I know, men den kommer smälta in mer när den e vit,, men vi e juh iofs lite vuxna =)
    Hittade ETT vitt hårstrå på Stefan idag... moahahahahha
    /jenny

    SvaraRadera