fredag 11 juni 2010

Böcker, så klart






Jodå, jag överlevde även den här veckan på jobbet, mot alla odds. Nu när jag bara har två veckor kvar innnan semestern så kan jag börja planera min lässommar. Det är alltid årets stora höjdpunkt. I år ska jag återigen försöka mig på ett par böcker som jag har misslyckats med tidigare år. Framför allt är det James Joyce Ulysseus och Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt som jag tänker på. Ja, kanske inte båda två, för de är ju inga lätta böcker. Jag har beställt en del från Adlibris, förutom Joyce på engelska så har jag också köpt:

Stories, red. Neil Gaiman och Al Sarrantonio
The Talented Mr Ripley av Patricia Highsmith
The Game av Laurie R. King
Locked Rooms av Laurie R. King

Nu ser jag att alla är på engelska. Jag läser nästan bara på engelska nu, vilket är lite irriterande. Men svenska börjar kännas mer och mer främmande och trögläst. Det flyter bättre på engelska, det är mer intressant. Svenska (speciellt översättningar) kan se så fånigt ut. Men jag håller faktiskt på med en Dorothy L. Sayers på svenska just nu, Oskuld och arsenik. Hittade den på Läkarmissionen och blev helt kär i titeln. Första boken om Harriett Vane. Annars har jag ju bara läst Gaudy Night av Sayers, men jag gillar henne skarpt. Speciellt om man har förläst sig på Christie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar