fredag 25 juni 2010

...men den stora frågan är om någon kommer orka läsa ett inlägg om böcker på Midsommarafton?

Man borde väl inte blogga så här under storhelger, för det antyder att man inte har ett liv. Så ni får helt enkelt dra era egna slutsatser. I dag spontantbestämde jag i alla fall vilka böcker jag ska läsa i sommar. För när jag ögnade igenom min "Läst 2010"-lista här bredvid så blev jag irriterad. Deckare och barnböcker. Herregud Sofia, vad hände med dina litterära ambitioner? Du brukade sträva efter att bli bok-pretto. Eller något. Hur som helst så rev jag ned ett antal böcker ur bokhyllan, i ren protest. Däribland Strändernas svall av Eyvind Johnson. Jo jag tackar jag, fint ska det vara. Annars en Jane Austen, Marilyn Monroes självbiografi, Arthur and George av Julian Barnes och lite annat.

Men viktigast av allt var Maria Gripe. Tordyveln flyger i skymningen kommer jag nog att läsa så länge jag lever. Emelie och Andreas är bokens Romeo och Julia, fast i svenskt 1700-tal. Men boken är samtidigt en deckare, med egyptiska gravstatyer och allt vad det innebär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar