tisdag 22 juni 2010

Mer om böcker

Senaste bokköp: Stories av Neil Gaiman och Al Sarrantonio.

Senaste bibliotekslånen: Bildhuggarens dotter, Tove Janssons självbiografiska bok. Eftersom jag har lånat den på SU:s bibliotek så har jag inte orkat lämna tillbaka den ännu...

Senaste utlästa boken: Oskuld och arsenik av Sayers. En trevlig deckare med Wimsey. Första boken med Harriett Vane, som är en av mina favoriter.

Favorittidning: Jag läser inte så mycket tidningar, men det skulle väl vara VI Läser i sådana fall. Och mina nördtidningar, Sci-Fi Now och DeathRay.

Plats där jag helst läser: Fotöljen, sängen, tunnelbanan, sofffan.

Så sorterar jag min bokhylla: Jag har någon slags sortering. I en hylla har jag klassiker på engelska, en annan facklitteratur för litteraturvetenskap, en med biografier, en Neil Gaiman/serie-hylla, en olästa pocket, en lästa pocket, en ungdoms/barnböcker osv. Den finns en tanke bakom det, men det är svårt när det kommer in nya böcker.

En bok som jag minns att jag läste när jag var liten: Alla Pollux-böcker så klart! Gud, de plöjde man igenom på två dagar. Speciellt Ashleys dagbok som var den första boken där jag grät i slutet. Så bra! Annars minns jag Vem ska trösta Knyttet? som är världens bästa bilderbok.

Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst: Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe, tror jag. Den är i alla fall mest sliten...

Vad ser jag mest fram emot att läsa i sommar: Ulysseus, jag är spänd på om jag kommer att kunna ta mig igenom den. Jag har ju försökt förut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar