måndag 2 augusti 2010

Dream a little dream of me

Drömrelaterad titel i bokhyllan: "Livet är en dröm" ("La vida es sueño") av Pedro Calderón de la Barca.

En minnesvärd litterär drömskildring: Oh, det finns någon drömscen i Tordyveln flyger i skymningen som Maria Gripe gör så bra. Gud vad heter han? David? Han återberättar en dröm han hade om blommorna och om Emelies låt. Hela den boken är rätt drömlik faktisk, hon är så duktigt på det subtila.

En bok som gav mig mardrömmar som barn: Jaha, och det ska jag komma ihåg. Kanske Muminböckerna, eller TV-serien, som man fick mardrömmar av. Mårran så klart.

En bok som ger mig mardrömmar idag: Jag vet inte om jag påverkas så starkt längre. Men å andra sidan så läser jag inte läskiga böcker. Däremot var Howards End en mardröm att läsa! Haha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar