tisdag 18 januari 2011

Filmvåren 2011

Nu kommer det äntligen filmer som jag är riktigt sugen på att se. Först och främst Winter's Bone som tydligen ska vara kritikerfavorit världen om och gullegris på diverse festivaler för självständiga filmer. SF har tagit sitt förnuft till fånga och köpt in den. Det känns som en sådan där jobbigt, deprimerande film som jag i vanliga fall brukar undvika men jag får väl ta mig i kragen... Jag längtar efter kvalitet framför kvantitet.

Frågan är om The Green Hornet kommer att vara kvalitet eller kvantitet. Men Michel Gondy brukar ju kunna göra udda, intressanta filmer med mycket hjärta så det kan helt klart vara värt att se hur en superhjälterulle blir i hans händer. Men hur mycket jag än längtar efter riktigt bra film så längtar jag också efter underhållande popcornarullar! Nu är inte Seth Rogen min största idol, har alltid varit lite avvaktande mot honom allt sedan Nollor och nördar (Freaks and Geeks).

Vad sen då? JO! Underbara Colin Firth är Oscarstippad i The King's Speech. Byggd på verkliga händelser, men låt inte det avskräcka er. Brittisk monark med talsvårigh
eter lovar mycket medlidande och patos. Med Helena Bonham Carter som man alltid kan se fram emot, hur knäppa karaktärer hon än spelar (Schlegel!) Men hon kanske blir en besvikelse i den här filmen om hon är alltför normal? Hur som helst så kräver jag min dos kostymdrama!

Ah... True Grit. Det är obligatoriskt att se Coen (fast jag var förvånansvärt efter med A Serious
Man), så snart man bara kan. Och jag menar TG ser ut att vara ett drömprojekt för dessa bröder, i alla fall på papper. Jeff Bridges, Josh Brolin, Matt Damon... Jag anser att om en regissör är riktigt bra och riktigt kreativ så kan till och med stela, ointressanta skådespelare blir bra! Se bara på Brad Pitt, okarismatisk och stel som en bräda i vanliga fall, blomma ut i Tarantinos Inglourious Basterds!

Sedan har vi Natalie Portman i Black Swan. Ballerina som får psykbryt, hur bra låter inte det? Om någon kan göra det så är det väl Darren Aronofsky. Om inte annat så är filmaffischerna otroliga att titta på. Kan bli väldigt visuellt bra i alla fall, men jag hoppas att även filmen är bra i övrigt för den var ju trots allt Golden Globe-nominerad.

Bilderna hittade jag här, här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar