söndag 11 december 2011

Holmesutmaning vecka 13: Making bricks





"Crime is common. Logic is rare."






Förra veckan blev det ingen Holmes, av anledningar som behandlas i andra inlägg här i bloggen. Men i går drog jag på med inte bara en, utan två noveller! "The Copper Beeches" och "Silver Blaze". Satt på tåget och bara drogs in i TCB, otroligt spännande! Osäker på om jag har läst den förut, men jag mindes som tur var ingenting. I fokus finns en familj som i början verkar ganska trevliga men som visar sig vara riktigt hemska. Spänningen är liksom stigande, man får bara en föraning om att saker inte står rätt till. Innehåller dessutom en del intressanta Holmesstudier, speciellt när han är på sitt kinkiga humör. Tänkte mycket på Benedict Cumberbatch och den där scenen i "The Great Game" när Sherlock och John bråkar. Fantastiskt rolig scen men en väldigt uttråkad och lättstött Holmes.

"Silver Blaze" har jag definitivt läst innan, för jag mindes i stora drag vad den handlade om. Helt okej berättelse, men inte en av mina favoriter. Ett mord har begåtts och den misstänka är på fri fot, eller hov. Mest intressant är väl när Holmes jävlas med den stulna hästens ägare, men annars har jag inget större intresse för berättelsen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar