tisdag 20 december 2011

Rich man, poor man, beggarman, thief

I går var jag med Tiffany på förhandsvisningen av Tinker Tailor Soldier Spy. Det var ju lika bra, för jag har ju nästan gnagt sönder naglarna i förväntan över att se den. Och den visade sig vara ganska annorlunda från vad jag hade trott, dels hade de ändrat mycket från boken och dels var berättarstilen ganska svår. Jag kunde ju fylla i eventuella luckor eftersom jag har läst boken men enligt Tiffany så var det ibland svårt att hänga med i intrigen. Förståeligt, för boken är inte heller direkt lätt att ta sig in i med alla kodnamn, karaktärer och sidohandlingar. Men jag gillade filmen starkt, hur kan man inte med de skådespelarna? Gary Oldman gör verkligen sitt livs roll, oerhört subtil. Små gester, vaga miner och blickar talar så mycket hos honom. Fantastiskt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar