fredag 12 februari 2010

Bokenkät from bokhora.se

Som läsare är jag: Otålig, ombytlig, djupt passionerad, besatt emellanåt och vid enstaka fall stressad (kurslitteratur). Nästan aldrig uttråkad, kan inte minnas en tråkig bok jag har läst. Påminn mig om jag har gnällt om någon.

Som bloggare är jag: Ibland besatt, ibland totalt ointresserad. Oberäknelig. Jag bloggar när jag känner att jag måste få ur mig något, ofast blir det "gnäll".

Senast lästa bok: Shutter Island som jag fortfarande återhämtar mig från. Jag tänker på den flera gånger om dagen, trots att det är en ganska kort roman med inte så mycket mer att tänka på. Det är nog en sådan där bok som skulle passa bra på en bokcirkel, lätt och diskuterbar.

Senast påbörjade bok: The Beekeeper's Apprentice av Laurie R. King, som sagt. Första hundra sidorna är bara en introduktion till huvudpersonen och hennes förhållande till Holmes. Den är skriven i första person och själva karaktären verkar liksom inte finnas utanför Holmes. Den börjar ju med att de möts, vilket kanske är ett billigt sätt att fånga in läsare.

Senast köpta bok/böcker: Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan är livsfarlig. Där köpte jag en helt okänd (men ny) bok, War Domage. Var nog lite inne på andra världskriget efter att ha sett en dokumentär om det och dessutom sett x antal avsnitt av Foyle's War, som är en suberb deckare som utspelas under krigstiden. Dessutom hittade jag en biografi om Marilyn Monroe på reabordet. Fina bilder i, så jag kunde inte låta bli.

Favoritdeckarförfattare: Ja, svårt hörru. Arthur Conan Doyle. Sherlock Holmes är nog min absoluta favorit bland ALLA litterära figurer någonsin. Väldigt tacksam att analyser i en c-uppsats också. En übermensch utan dess like. Annars Christie och Sayers. I och för sig har jag bara läst en Sayers, Gaudy Night, men den var så intelligent och innehöll många kvinnliga karaktärer.

Jag läser allt av: Neil Gaiman. Allt av honom. Bilderböcker för barn, det spelar ingen roll, jag köper allt. Och Stephen Fry, han gör dessutom TV-program som jag följer slaviskt. Både Gaiman och Fry har bloggar och Twitter, thank god for modern people!

Jag läser helst inte (genre/författare): Svenskt. Svenska deckare. Undviker Marklund, GW, Kepler och de andra som pesten. Vet inte varför, men det känns som skit. Jag är inte ett dugg intresserad av svenska brott och straff. Män som hatar kvinnor var inte så bra. Så är det alla andras boksmak som är skit eller är det jag som är konstig? Vet ej. Skräck har jag inte heller vågat mig på. Eller jo, lite Lovecraft och Poe förstås.

Vid hyllan för fackböcker letar jag: Biografier över intressanta människor (gärna gamla filmskådisar). Annars litteraturvetenskapliga texter.

Förutom svenska läser jag gärna: Engelska. Jag läser nog mest på engelska nuförtiden, det känns bara bättre, det flyter bättre. Svenska kan bli så... töntigt. Eller uppstyltat kanske.

Högst upp i min att-läsa-hög just nu ligger: Hum. Jag är en sådan som vill läsa allt på en gång. Så allt står högst. Men nja. The Book Thief kanske. Den är jag sugen på.

Högst upp på min bok-önskelista just nu står: Åh, Good Omens som hörbok. Fan. Vill ha vill ha vill ha. Annars Stephen Frys fortsättning på sin självbiografi. Fast den skriver han på just nu, så jag får nog vänta ett tag. Skynda skynda!

När jag går på antikvariat letar jag alltid: Maria Gripe i rätt utgåvor. Sayers. Gamla Sherlock Holmes. Jag är nog lite inne på gamla utgåvor just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar