onsdag 3 mars 2010

The hand of God


Jag har återupptagit Battlestar Galactica och gillar det. I alla fall till en viss gräns. Adama är bra, Starbuck är bra, de flesta karaktärer är bra, men Baltar är fruktansvärt irriterande. Dessutom har han någon slags Cylon-hallucination som klänger på honom dygnet runt. Jag börjar tröttna på att de alltid ska hångla och kladda på varandra. Annars gillar jag Cylons, de är intressanta fiender. Det mest fascinerande är deras hängivna tro på Gud medan människorna tror på grekernas gamla gudar.

Fast jag vet inte om jag kommer att lyckas fastna riktigt mycket i BSG. Det kanske beror på att jag aldrig har gillat serier och filmer som till största delen utspelar sig i stridsplan i rymden. Och omgivningarna på det stora skeppet är fruktansvärt mörka och tråkiga. Inte ens på de ockuperade planeterna blir det ljust, där är allt gulaktigt och disigt. Det drar ned serien lite för mig, tyvärr.

1 kommentar: