söndag 13 mars 2011

Day 26 – A book that changed your opinion about something

1984, för innan trodde jag på totalitära regimer. Eller inte. Jag tror inte jag har fått någon slags uppenbarelse på det sättet av en bok. Antagligen beror det på att man väljer att läsa böcker som redan bekräftar det man vet och tror på. Dessutom har många böcker inte något starkt budskap som gör att man totalvänder i någon åsikt, i alla fall inte skönlitteratur. Jag kanske helt enkelt får börja läsa mer provocerande, politiska böcker.

En som jag har hört ganska mycket om är Richard Dawkins The God Delusion som kritiserar religioner ur olika synvinklar. Vet inte riktigt hur "legitim" den är eftersom den ses som populärvetenskaplig, men starka åsikter brukar vara de som är mest intressanta. Speciellt om de lyckas röra upp någon kontrovers samtidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar