torsdag 17 mars 2011

Day 27 – The most surprising plot twist or ending

För det kan jag verkligen skriva om här! Vore rätt dumt kanske. Men jag kan ju nämna några böcker vars slut var oväntade och vissa som kanske inte var det... Shutter Island är en sådan som har ett väldigt skruvat slut och som är extremt bra, men som jag löste halvvägs in i boken. Så där finns det ledtrådar om man bara tar sig tid att hitta dem. Men det gillade ju min hjärna och framför allt mitt ego så det förstörde inget av läsupplevelsen faktiskt.

Det finns böcker som man vet slutar bra eller lyckligt, men sedan finns det böcker som kan sluta precis hur som helst. Vissa författare kan vara extremt oberäkneliga och det är ibland ganska uppfriskande. Jag tror jag inte hade en aning om hur till exempel American Gods skulle sluta och det var precis som det skulle vara. Annars måste jag hålla fram Tordyveln flyger i skymnigen av Maria Gripe. Den hade inte direkt någon slutgiltig lösning, vissa saker förblev ett mysterium. Och sådant gillar vi. Författare ska absolut inte göra det lätt för läsaren, det ska fortfarande finnas frågor att fundera på, för då räcker boken så mycket längre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar