fredag 27 februari 2009

Kvinnor som hatar män som beter sig som sengångare

Läst 306 sidor i Män som hatar kvinnor och är snäppet mer imponerad än jag var i går. Ok, imponerad är verkligen fel ord. Jag vet inte om jag stör mig på svenska i allmänhet eller om det bara är Stieg Larsson som får allt att låta så töntigt. Däremot blir jag lite mer engagerad i själva mysteriet som för närvarande är det mest intressanta i boken. Jag har teorier och jag kommer bli skitarg om de visar sig stämma. Om jag kan gissa rätt, hur avancerat kan det då vara?

Patetiskt försöka att vara ödmjuk, men så är det. Dessutom Micke, din dumma jävel, varför tog du inte med dig Harriets bibel? VA? Jag fattar att en Kitty-bok eller en Fantomen-tidning inte är så intressant men vad fan liksom... Fatta hur ofta folk refererar till Bibel-citat i sådana här mordgåtor. Det är praktiskt taget en klisché. Även om det inte leder någonstans så är det väl värt ett försök. VA? Micke, dags att vakna från koman och börja spela spelet. Fortfarande inte säker på Magda, Sara, RJ, RL och Mari. Första instinkten sa bibliska namn men va tusan. Det är ju svårt att lista ut själv om tjejen har någon egen kod.

Jag tycker att det är konstigt att boken heter The Girl With the Dragon Tattoo på engelska, vilket pekar mot Salander som bokens mittpunkt. Hennes dementa mamma ja... Om det är som jag tror att det är så är boken sjukt förutsägbar.

1 kommentar:

  1. Haha, sammanträffande! Jag läser också den just nu. ^^ Själv är jag på sidan 402, men med tanke på din lästakt har du säker hunnit längre än så vid det här laget.

    Började du också läsa för att du blev inspirerad av filmtrailern? Det blev jag. Plus att jag länge tänkt att Salander verkar vara en jävligt cool karaktär, vilket jag tycker ännu mer nu. Annars är jag inte så förtjust i deckare överlag.

    Svenska är inte töntigt, men jag håller med om att Larsson får det att låta töntigt i vissa avseenden. Dialogerna... folk pratar ju inte så där! Känns krystat, liksom.

    SvaraRadera