lördag 28 februari 2009

No coffee for me, thank you...

Läste ut Män som hatar kvinnor. Den var spännande. Ibland. Andra delar var så himla utdragna, som de sista hundra sidorna. Inte nödvändigt. Visserligen har jag inget problem med långa böcker eller utdragna scener, men det måste finnas innehåll. Jag gillade själva mysteriet, men jag blev illa berörd av allt det hemska. Kunde knappt somna, man blir typ illamående. Jag känner mig inte så peppad att läsa mer Stieg Larsson.

Däremot såg jag mina Stieg Trenters i bokhyllan och saknade den lättsamma stämningen, biljakten från Ristat i sten och beskrivningarna av Stockholm. Eller en riktigt bra pusseldeckare av Christie (Och så bara de bara en, ABC-morden, Dolken från Tunis) eller min absoluta favorit, Sherlock Holmes. A scandal in Bohemia eller Baskevilles hund. Det finns så himla mycket bra från förr i tiden, the Golden Age och senare (amerikanska revolutionen icke att förglömma).

Men man måste väl läsa nutida då och då. Det lockar mig inte så mycket. I sådana fall ska det vara orginellt. Neil Gaiman eller Michael Chambon. Jag vet att man ska vara öppen för nya saker, men jag pallar inte mer beskrivningar av hur någon sätter på kaffet för tusende gången och gör en fucking leverpastejsmacka.

2 kommentarer:

  1. Vad är det för fel på kaffe och leverp-macka?! ;)

    SvaraRadera
  2. men erkänn att du älskade filmen?!
    i <3 mikael blomkvist!

    SvaraRadera