måndag 16 november 2009

Katastrofen är ett faktum


Satt oskyldigt och bläddrade i tidningen och kom fram till teater-sidorna. Då ser jag den, annonsen om att Dramaten sätter upp Jane Eyre. För det första, va? Jag vet inte hur man ska lyckas med konststycket att sätta om den och hålla den under tio timmar. Men jag blev ändå nyfiken på att se den (såklart). Men sedan... sedan kollade jag nogrannare på bilden och upptäckte till min fasa att Mikale Nyqvist ska spela Rochester. VA?! Jag fick nästan upp frukosten igen. Vem kan vara mer fel än Mikael fucking Nyqvist. Han kan bara spela en roll. EN ROLL. Den där fumliga typen som man blir lätt road och lätt illamående av att se. Men eldige, passionerade Rochester med all sin charm? Nej nej nej. Han är ju inte ens ful på rätt sätt för Rochester. Herregud.

Ska jag ändå våga mig dit? Det skulle vara så kul att se den på scen. Men... Wow så fel det kan bli. Ska inte Nyqvist göra halvljumna deckare med alldeles för stor budget och alldeles för dåliga manus? Urk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar