torsdag 8 april 2010

Meddelande

Nu ska jag snart fnatta iväg till Universitetet (eller Uni som alla coola katter kallar det, eh). Det känns nästan lite svinigt att gå världens roligaste kurs om Tove Jansson. Andra sitter ju med sina kalkyler och grammatiska problem om dagarna, men jag bara läser Mumin och annat. Det finns en fantastisk novell av Jansson, som heter "Meddelande" och är ihopklipp av autentiska brev och sånt. Det är nästan så att man får hjärtklappning av sådana kreativa människor.

(från "Meddelande", i novellsamlingen Meddelande)
"Hej! Vi är tre tjejer som har vädligt bråttom med vår uppsats om dig så kunde du hjälpa till med att alldeles kort säga hur du började skriva och varför och vad du menar med livet och sen ett budskap till ungdomen, du vet nog. Tack på förhand"

(och...)

"Bästa fru Jansson,
Jag har till husbehov samt till nytta och nöje tillverkat mumintavlor och lämnat dem till försäljning till konstsalonger och kiosker vid besökt bilvägar. Nu säger en väninna att man borde ha tillstånd, kan det stämma? Om jag inte hör av er före vecka fem fortsätter jag som vanligt"

(!!!)

"Vi har lanserat en ny diskret mini-dambinda - tidigare design Persikoblom Ab - men nu vänder vi oss till en yngre klientel med texten "Hej du, Lilla My är alltid på säkra sidan" - en lekfullhet som med ert benägna tillstånd".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar