fredag 30 april 2010

Stargate Universe 1.10: Justice

Nu har jag sett 10 avsnitt av Stargate Universe men det känns som att jag har sett den i flera år. Inte för att karaktärerna är bekanta, utan mer för att inget avsnitt riktigt skiljer sig från det andra. Det kanske låter som något dåligt, men jag är inte så säker. Serien håller nämligen en väldigt jämn nivå och har samma ton hela tiden. Den är inte lika självironisk och action-laddad som tidigare serier, utan istället ganska melankolisk och mer psykologisk. Det hjälper med bra skådespelare, som Robert Carlyle och Louis Ferreira. Men jag tror att manuset skulle kunna vara vassare, absolut. Lite mer komplexa karaktärer vore också önskvärda, inte bara militärer och forskare och "resten". Då är ju helt klart Carlyles karaktär mest intressant, även om rollen inte är speciellt orginell. Men som jag har skrivit förut, han är mänsklig och svår att tycka om så det blir trovärdigt (till skillnad mot charmigt cynisk som House till exempel).

Dagens avsnitt hette "Justice" och det var ett väldigt, väldigt bra avsnitt. Man blir frustrerad av hur begränsade karaktärerna blir på sitt gigantisk rymdskepp någonstans i rymden. Miltärerna är ständigt på gränsen till att ta makten och styra med våld. Det blir en del politik, men på mikronivå eftersom det bara är ett begränsat antal personer det handlar om. Avsnittet i sig var ett typiskt SGU-avsnitt, fast med en mycket allvarligare konflikt än tidigare. Och egentligen tycker man ganska illa om samtliga karaktärer efteråt. De flesta beteer sig som svin, men det är nog det som är det fantastiska. De är svåra att förlåta, de fel de gör glöms inte bort, deras brister försvinner aldrig. Jag måste säga att det känns fräscht, okonstlat, speciellt eftersom det är en science fiction-serie. Hoppas verkligen att de vrider på lite längre fram i serien, jag skulle bli besviken om en sådan fantastisk idé gick om intet p.g.a. dåliga tittarsiffror.

(På ett helt oseriöst plan vill jag bara säga hur mycket jag älskar Carlyles frisyr. Jag kan stirra mig blind på det håret! Wow, så... fluffigt!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar