söndag 31 augusti 2008

Hope you're happy too...

Nej, jag är inte glad. Men jag hade faktiskt inte väntat mig att vara glad. Ashes to Ashes, som är uppföljare till Life on Mars (men utan DI Sam Tyler) utspelar sig i London 1981. Det märks direkt att de har mer friheter att filma utomhusmiljöer. Samtidigt som det är en skamlös kopia av LoM så är det helt nytt. De spelar på de gamla karaktärerna (Gene, Chris och Ray) och introducerar en blandning mellan Sam och Annie som huvudroll (DI, psykolog). Hon och Gene brakar genast i hop, precis som Sam och Gene gjorde 73. De bråkar, hon skiter i vad han säger, precis som Sam gjorde. Det finns genast en sexuell spänning mellan dem, precis som...

Fast så moderna kan man inte vara, speciellt inte på 70-talet, även om det är 2006. För att kompensera så kallar Gene Sam för diverse tjejnamn, Gladys är min favorit. Seriöst, jag har en hel teori om det här. I nya serien var de tvungna att ersätta Sam med en kvinna för att göra det mer "acceptabelt". What? Det här inte bara min inre fangirl som konstaterar. Det är så jäkla självklart egentligen! Vad är egentligen problemet?

Ok, det känns som jag har kommit från ämnet. Hur som helst så var A2A en ganska stor besvikelse. Jag satt och störde mig på Alex eller vad heter skådisen nu då? Um... Keeley Hawes. Jag vet att jag borde vara glad att de har en kvinna i huvudrollen och till och med en extra i en liten (väldigt typisk) biroll (låg rang inom polisen, offer i första avsnittet, allmänt hjälplös). Men jag kan inte låta bli... John Simm var så kariskmatisk, så trovärdig. Jag satt och störtbölade i sista avsnittet.

I LoM var allt så självklart. De behövde inte anstränga sig för att göra Gene cool. Nu har det liksom slagit över, Gene har blivit en mytisk TV-karaktär som måste utnyttjas till max. Det är synd, för HAN ÄR SÅ JÄVLA COOL! Jag gillade att Alex påpekade det efter båtscenen med maskingevären. Jag hoppas att de arbetar mer på henne, gör henne till en egen karaktär än till en kvinnlig version av Sam.

Men jag tänker inte sluta att kolla, oh no... Liiite irriterad (mycket snarare) på att de återanvänder teknikgrejen, med TV och radio. Nu fattar jag förresten var den där clownen kommer ifrån... Kolla Bowies skiva "Ashes to Ashes"....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar