torsdag 15 oktober 2009

Vi läser faktiskt också skit

I går kväll satt jag och kollade på mitt LITTERÄRA favoritprogram Babel på Tvåan. Och helt plötsligt sitter Andreas Carlsson där i en fotölj och ska diskutera kändisböcker tillsammans med Carolina Gynning och någon litteraturkritiker från Aftonbladet. Vad fan liksom? Kan jag inte ens få kolla på ett bokprogram i fred? GAH! Och gissa vem som var med i Vakna med The Voice i morse... Jo, Andreas Carlsson såklart.

Det roliga var att den där "litteraturkritikern" från kvällspressen ansåg att en potentiell köpare av böcker inte skulle stå och vela mellan Carlssons självbiografi och en Herta Müller-bok. HA! Seriöst, folk tror verkligen att man antingen är kultursnobb eller vanlig bondlurk, det finns absolut inget mellanting. Jag läser serier, Nobelpristagare, Amelias bokrecensioner, SVD:s debattartiklar, ViLÄser, Bokhoras blogg och allt annat jag kommer över i bokväg. Men att rata en bok som jag vill läsa för att jag tycker personen är intressant bara för att den inte är "finlitteratur" skulle aldrig falla mig in. Det är ju vansinne. Om jag aldrig hade börjat läsa Spider-man och X-men skulle jag aldrig ha hittat Alan Moore och Neil Gaimans serier. Jag är fan uppväxt på skitlitteratur i form av Pollux-böcker och Kitty, jag läste typ aldrig Elsa Beskow eller Barnen from Frostmofjället när jag var yngre.

Därför blev jag så arg när jag i DN eller SvD läste en dag att kultur höll på att bli för personlig och populär (så förstod jag det som i alla fall). Och författaren nämnde bland annat ViLäser och Bokhoras Album. Skittöntigt tycker jag. Ska man bara sluka Ranelid och skita Proust eller?

1 kommentar:

  1. nej, men den har en blomma! =)
    Tänkte på lördag, det skulle vara super om vi kunde komma över vid 1 eller 2 tiden, så slipper vi stressa. vad sägs om det? Vilken tid hade du tänkt dig?

    /Jenny

    SvaraRadera