onsdag 26 november 2008

Enkät stulen från bokhora.se

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Hm, det måste väl vara Dan Browns "I cirkelns mitt" som jag för övrigt fortfarande inte har läst ut. Jag vet inte riktigt vad som hände där, men det tog bara tvärstopp. Den var så sjuuukt trist.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Svårt! Jag vet inte om någon bok har påverkat mig i mitt liv liksom, men jag har reagerat ganska starkt på vissa böcker. Som Jane Eyre, storgrät flera gånger, pinsamt nog mest glädjetårar. Annars alla Neil Gaimans böcker typ, som alltid är så där sjukt bra.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Haha, Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist. Fy fan säger jag bara. Tror det är närheten som är så läskig, bor praktiskt taget på platserna han skriver om. Sedan har jag läst en del Stephen King, någon novell bland annat som var så sjukt äcklig och som jag läste i mörkret på landet. Uh...

4. Vad använder du som bokmärke?
Oftast riktiga bokmärken i papper. Varje gång jag är på PocketShop så tar jag typ 20 stycken! Haha. Och så har jag några som Johanna har gjort. I värsta fall blir det vikta kvitton eller papper. ALDRIG hundöra. Då slår jag hellre ihop boken utan märke. Fy fan för hundöron...

5. När brukar du läsa?
Innan läggdags, på tunnelbanan och hemma i fotöljen är favoriterna. Och på alla andra platser jag kan komma på. Har oftast en bok med mig.

6. Vad var den första bok du läste?
WOW. Ingen aning. Om vi inte snackar bilderböcker så minns jag i tvåan då vi först fick bibliotekskort och fick låna böcker. Då lånade jag en bok om magiker tror jag, trollkarlar med kort och sådant där. Fast jag minns inte vad den hette. Annars läste jag nog Bamse väldigt tidigt. Och den där elefanten, Pellfant? Hette han så?

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Alltså, jag gillar lite större pocket. Typ engelsk pocket. Svenska pocket tycker jag är lite trist. Man vill ju ändå ha något att hålla i.

8. Vilken bok läser du nu?
Dead Until Dark av Charlaine Harris.

9. Och vilken sida är du på?
Sidan 36. Har bara läst ett kapitel, har ju haft Don Delillos Mao II innan.

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker?
Mitt namn, men annars inget. Om det är till skolan så kan jag anteckna i marginalen eller stryka under, men det är mest i facklitteratur det händer.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Det skulle jag nog vilja påstå. Man vill ju ha ett fint omslag liksom. Sedan är det superviktigt för böcker man inte känner till. Twilight blev jag till exempel intresserad av genom omslaget.

12. Sidantalet, då?
Jonathan Strange & Mr Norrell och Shantaram är två av mina favoritböcker och de är båda runt 900 sidor. Så nej.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Aldrig. Seriöst, vem gör det? Spolar de fram till slutet i filmer också?

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Många. Bland annat JS&MN. Och Good Omens plus andra Gaiman. Det händer titt som tätt. Tordyveln flyger i skymningen läser jag varje sommar och har gjort så i x antal år.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Papercuts? Nä, annars har jag bara hållt på att halka på böcker som ligger på golvet. De är halare än man tror... Haha, klant.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag är nog manisk. Dessutom köper jag fler böcker än jag kan läsa. Jag har extremt svårt för att göra mig av med böcker. Vissa har jag flera upplagor av.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Så länge brukar jag inte sitta där. Dessutom skulle det kännas som att gå in i kyrkan och skita typ.

18. Just det, läser du i badrummet?
Nope. Verkar lite dumt att sitta där inne bara för att läsa.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Ja, för det första så har jag ett Word-doc där jag skriver in alla böcker jag köper. Sedan skriver jag lite kort om dem när jag har läst ut dem i en anteckningsbok. Men jag är så jävla organiserad, så det går av bara farten. Lite prestige också. "Kolla vad jag har läst".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar