söndag 23 november 2008

Söndag, drömdag

Ok, så jag skulle ha läst 150 sidor i Mao II i dag, men jag läste bara... 30 kanske? Ska kämpa på lite till, sedan får jag se... Synd att den inte är bra, den är riktigt tråkig faktiskt. Det är fan sällan jag säger att en bok är trist, men vad fan liksom. Don Delillo är överskattad, han var för fan tippad för Nobelpriset! Fast det kanske är just det... Den är svår, den jäkla boken, och det gör den en utmärkt kandidat för så kallad "god litteratur". Vi hade en rätt intressant föreläsning om det där med förhållandet mellan litteratur, författare och läsare. Det som läses av många anses sällan som god litteratur (Dan Brown, Stephen King) medan sådant som är "fint" rankas högt av kritiker (J.M.G. Le Clèzio, Don Delillo) men knappast läses av medelsvennen.

Men sedan fanns det tydligen en mellangrupp, som både har kommersiella framgångar och relativt hög status i litteraturvärlden. Som till exempel Joyce Carol Oates. Det tyckte jag var så intressant så jag bara ville läsa henne för den sakens skull. Dels för att alla pratar om henne (seriöst, är verkligen Blonde så bra?) och dels för att hon också är Nobel-tippad.

Fast det var verkligen inte det här jag skulle skriva om egentligen. Pappa och jag var på Taxinge i går och inhandlade diverse onödiga saker. Sylt, enbärsmust, bröd, paté, skorpor, brända mandlar... Har lite kort på kameran så de hamnar nog på Bilddagboken till slut. I dag fick min iPod en remake, en ny vit silikondress. Väldigt fancy pancy. Ute snöar det som tusan, jag sitter och funderar på juldekorationerna uppe på vinden.

1 kommentar:

  1. Åh, julmarknaden på taxinge eller? Gud såå mysigt!!! :D

    SvaraRadera