måndag 24 november 2008

The valley of ashes


Ok, jag boktipsar inte så ofta. I alla fall inte rakt ut. Men när jag läste The Great Gatsby för några veckor sedan så gillade jag den verkligen. Nu efter litteraturseminariet så jag älskar jag den. Språket är flytande och obesvärat, berättelsen är tragisk och fantastisk. Jag känner att jag måste läsa om den så fort som möjligt. Fast jag är osäker på om jag verkligen tyckte den var så bra eller om jag bara har drömt fram en bild av den. Vilket är ironiskt eftersom Gatsby själv har illusioner om sin älskade Daisy, men hon är inte den hon en gång var.

Hur som helst, en fantastisk bok som börjar med "In my younger and more vulnerable years my father gave me some advice that I've been turning over in my mind ever since." Och ja, det är precis den boken som Andy Kauffman (Jim Carrey) läser högt i Man on the Moon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar