onsdag 8 oktober 2008

The Graveyard Book

En novell, "The Witch's Headstone" fanns med i Neil Gaimans novellsamling för yngre läsare (vilket såklart inte stoppad mig), M is for Magic. Jag minns novellen, framför allt Bod och häxan och den där hemska antikhandlaren. Men jag kan inte minnas Silas, som flinade så brett att hans huggtänder syntes. Nu är novellen ett kapitel i en hel bok om Bod och jag läste precis ut den. Usch, böcker får inte vara så där bra att man blir så fäst vid karaktärerna, man växer upp med dem och blir ledsen när man måste lämna dem. Silas var annorlunda, stilla och hade inga huggtänder.

Nu vill jag att Neil skriver en bok för lite äldre, jag vill ha en ny American Gods och Anansi Boys. Ja, inte likadana förstås, något helt annat helst. Men en riktigt fet jäkla bok som aldrig tar slut. Nu ska jag försöka få tid med Michael Chabon (vill alltid skriva Gambon), fast jag antar att det blir de engelska böckerna först. Typ Waiting for the Barbarians.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar