måndag 19 januari 2009

Bokenkät from bokhora.se

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?

Neil Gaiman. Framför allt för att de inbundna utgåvorna brukar vara snyggare än pocketböckerna. Annars har jag nog ingen sådan där modern favoritförfattare som jag sitter och väntar på hela tiden.

2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?

Gaiman, helt klart. Kanske beror på att jag har fem olika utgåvor av Good Omens och diverse dubletter av andra böcker. Dessutom har jag just nu en hel hög med Dorothy L. Sayers eftersom jag hittade de billigt på ett bokbord på Drottninggatan i somras. Har dock bara läst Gaudy Night, spar de andra till sämre tider. Min Maria Gripe-samling har nu börjat bli ganska omfattande, men i takt med det blir det svårare och svårare att hitta böcker som man inte har på loppis och i second hand-affärer.

3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?

Hum, svårt. Jag blir nog inte så ofta tipsad på det sättet, har en massa med olästa böcker hemma så jag försöker (...) undvika att hela tiden få in nya. Men ett tips jag verkligen minns är att min kompis gav mig 1984 i julklapp för några år sedan efter att ha läst den själv. Det var nog det absolut bästa boktipset genom tiderna.

4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?

Jag brukar numera undvika att ge bort böcker eftersom de får sådant ljumt mottagande. Fast jag gav bort Urkällan av Ayn Rand till min bästa kompis innan hon drog ut på sin Asien-resa och den var tydligen en hit. Tror jag i alla fall, vi har inte hunnit diskutera det ännu. Får förhöra henne när hon kommer hem.

5. Har du några biblioteksreservationer just nu?

Haha, bara en bok om Norra Ängby eftersom min mormor växte upp där och ville få tag i en speciell bok om just den stadsdelen. Annars lånar jag inte så mycket på bibliotek om jag inte pluggar eftersom har har så mycket hemma som jag inte har hunnit läst.

6. Vilken bok/böcker läser du just nu?

Urkällan, för jag hade den hemma och tänkte läsa den över jul men så blev det inte och jag kan ju inte ge bort en bok och sedan inte ha läst den för den är ju så kult... Ja. Sedan råkade jag börka på Bläckdöd av Cornelia Funcke eftersom jag älskade Bläckhjärta. Dock var uppföljaren ganska trist, så jag är skeptisk inför trean. Sedan har jag förstås min hög med science fictions - och nördtidningar att ta mig igenom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar