söndag 11 januari 2009

Mr and Mrs Darcy

Läste precis ut Pride and Prejudice. Vet inte om mitt omdöme är färgat av de x antal film - och TV-versioner av den som jag har sett. Jag älskade den hur som helst och den var väldigt, väldigt lättläst. När man väl kom in i den. Jag trodde den skulle bli mer av en utmaning, men icke... Det enda jobbiga med att veta vad som skulle hända var att man satt och väntade på det, otåligt. Och jag vet inte om det bara jag som är ouppmärksam, men jag missade när Darcy friade till Lizzy den andra gången. Sades det rakt ut verkligen? Det verkade mer underförstått.

Som allt annat. Typiskt viktorianer. Inget ska sägas rakt ut, men samtidigt för Jane skit för att inte visa sina känslor för Bingley. Det kanske handlar om att visa sina känslor på ett diskret sätt.

Ingen Darcy i fontänen! Seriöst, la de bara till det i filmen? Jag är djupt besviken...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar