lördag 18 juli 2009

Back to Hogwarts

!!!SPOILERS för hela HP-serien nedanför!!!

Kanske inte lika fancy som Pigfarts, men det får duga. Petra var den som egentligen pushade för filmen, jag hänger på och håller tummarna att det är något att se. Nu är visserligen Halvblodsprinsen en av mina HP-favoriter (se lista nedanför) men filmerna har stort sett bara gjort mig besviken. Det beror framför allt på att de klipper bort så mycket av just de scenerna och karaktärerna som jag gillar. Jag avskydde förra filmen för att totalt sjabblade bort Sirius "dödsscen" (jag trodde hans kulle komma tillbaka ända tills den stund hans spöke dök upp i sjuan, SKIT OCKSÅ). Men jaja, det har jag gnällt om förut...

Nu vill jag mest se mer av Snape, jag hoppas hoppas hoppas att han är med mycket i den här filmen och framför allt i de två sista. Annars ger jag upp helt på filmadaptioner, för det verkar helt enkelt inte fungera. Värsta mardrömmen skulle nog vara Jonathan Strange & Mr Norrell i filmformat. KATASTROF. Boken är runt 900 sidor lång så där skulle de behöva ta bort... allt. Jag är övertygad om att noveller gör sig bättre som film, för där kan regisören till och med lägga till detaljer. Brokeback Mountain är till exempel baserad på en novell av Anne Proulx. Om ni kan komma på lyckade filmatiseringar så hör av er. Nu har jag inte läst boken, men tydligen är The Godfather som film mycket bättre än "orginalet". Borta med vinden är väl också ett sådant exempel, återigen har jag inte läst boken.

Anyway. Jag gillar listor, så här är en.

Mina favoriter bland HP-böckerna:
1. ) Harry Potter & the Prisoner of Azkaban (SIRIUS BLACK for cryin' out loud! HAWT).
2.) Harry Potter & the Deathly Hallows (sjukt intensiv stämning, trots att alla mina favoritkaraktärer var döda när den var slut).
3.) Harry Potter & the Half-Blood Prince
4.) Harry Potter & the Order of the Phoenix
5.) Resten.

1 kommentar:

  1. Men då. Jag tycker verkligen HP-filmen var huuuuur bra som helst, e supernöjd=)
    Vaad snygg den var dessutom!
    mmmh mmmh mmmh !!!!

    SvaraRadera