onsdag 22 juli 2009

OMG I've gone mainstream

I dag läste jag ut Hanna Hellquists Karlstads Zoologiska (här) som mest handlade om hennes pappa och hans maniska samlande på djur av olika slag. Smårolig och lättläst, men knappast något som kommer att etsa sig fast i minnet. Lyssnade på när Hellquist sommarpratade och har även hört henne på Morgonpasset i P3, så tyckte det skulle vara spännande att läsa boken också. I går läste jag ut Carry on, Jeeves som inte har en sammanhängande berättelse utan bestod av 10 noveller om Bertie och Jeeves. Roliga (men förutsägbara eftersom jag har sett TV-serien så många gånger) men jag var lite besviken ändå. Bäst var nog Jeeves egen historia, "Bertie Changes His Mind". Väldigt ömt om sin unge arbetsgivare, trots att det hela känns lite manipulativt ibland.

När vi ändå talar om böcker så köpte pappa en bok till mig i dag eftersom jag har namnsdag. Igelkottens elegans heter den, mest ville jag ha den på grund av titeln. Men har läst lite om den och det ska tydligen vara något av en hit. Känns lite knasigt att köpa massa med nyutgivna böcker på svenska efter att nästan bara ha läst äldre engelska verk ett tag. Och med äldre som menar jag före 2000. Måste nog sticka in något knasigt emellan. Och med "knasigt" menar jag egentligen inte knasigt...

Eh. Kanske Joyce Carol Oates. Fast så kort tid efter Blonde? Känns lite tidigt. Jaja, jag har ju att välja på...

1 kommentar:

  1. precis, de e i bergen nu, men de e där han e som bäst .. eller har varit ialla fall.
    Men jag håller tummarna, han e ju sjukt het i alla fall =)

    SvaraRadera