fredag 28 augusti 2009

D-9


I kväll hade pappa en massa med gamla (avser ej ålder) jobbkompisar i huset så jag fick utrymma nästan så fort jag kom hem från jobbet. Egentligen skulle jag ha jobbat över, men så blev det inte! Hur som helst så blev det bio all by myself i V-by. Så District 9 som handlar om aliens som lever i ett speciellt område i Johannesburg (wow, INTE Manhattan!). Emellanåt är filmen väldigt, väldigt bra faktiskt. Spännande, rörande, stark (den har till och med ett budskap) och realistisk. Huvudpersonen är perfekt, töntig och konstlad men han utvecklas så klart, för det gör alla bra karaktärer.

Sedan så är det såklart en Hollywood-rulle, så trots att den inte riktigt har ett closure (bara nästan) så faller den lätt in i de gamla banorna. Banala skämt och överansträngda action-scener. Skjutandet känns ibland lite övermättat, jag hade klarat mig utan det. Men det är en sevärd film, speciellt om man har noll förväntningar och är öppen för nya intryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar