måndag 10 augusti 2009

Skäms!

På min lista över mest betydelsefulla böcker i mitt liv så GLÖMDE jag LotR-trilogin. Fy fan vad hemskt, den är ju helt fantastisk ju. Och jag var ju helt besatt av den i några år.

Christ on a bike! The Hitchhiker's Guide to the Galaxy för fan också. Gud, jag är ett sådant nöt. Sedan skulle jag vilja ha med Blonde av JCO också, men den får knappast plats. Min list känns mer och mer juvenil, typ bara ungdomsböcker och fantasy. Jag la nog mest till Dostojevskij bara för att det skulle se lite sofistikerat ut. Men jag har ju min favoriter bland klassikerna också. I väntan på Godot, A Streetcar Named Desire, Hoffmans sagor, Mot fyren, Mrs Dalloway, Pride & Prejudice, Wide Sargasso Sea, The English Patient.

Dorian Grays porträtt. Wildes episka dikt "The Ballad of the Reading Gaol" och Sapfos fragment. Poe. Sherlock Holmes-berättelser i alla former och storlekar och kvaliteter. Emily Dickinson. Det finns så otroligt mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar