söndag 28 december 2008

Selma

SVT:s julsatsning i två delar om Selma Lagerlöf. Jag har lite blandade känslor inför det hela. Dels gillar jag inte Helena Bergström men jag är samtidigt glad att de valde att ha en kvinna i fokus (för en gångs skull). Men de två avsnitten var mycket splittrade och var en ganska fri tolkning av Lagerlöfs kärleksliv.

Jag vet inte... Jag har Du lär mig att bli fri hemma, med brev mellan Lagerlöf och Sophie Elkan så jag får väl läsa den innan jag säger något mer. Men det känns trist att det som hamnar i fokus är just frågan om Selma Lagerlöfs läggning. Det hela känns extremt spekulativt. Personligen hade jag velat ha mer om hennes författarskap, som den andra delen av serien tog upp lite mer. Mötet med Strindberg var nog mest intressant och hela den där karusellen med hur kvinnor inte kan vara konstnärer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar