tisdag 30 december 2008

2008 - Ett farväl

Nu är jag nog inte den bäste på att sammanfatta ett år eftersom jag oftast har glömt vad som hände i början av året. Finanskrisen som alla tjatar om förstås, största grejen sen den där grejen som hände 1929. Eller var det '30? Whatever... Jag minns... att de tjatade väldigt mycket om det på TV. Och att mina fonder sjönk i botten. Däremot fick jag mer pengar än vanligt eftersom jag hade ett extrajobb. Som jag sade upp mig ifrån. Inte så smart kan tyckas med tanke på Den Stora Krisen. Folk handlade lika mycket julklappar och mat som vanligt. Kanske blir värre nästa år när slantarna börjar sina.

Det här året missade jag sci-fi-mässan eftersom jag var tvungen att jobba, det minns jag tydligt. Ingmar Bergman dog och jag blev ledsen trots att jag bara har orkat se Fanny & Alexander. Heath Ledger dog, då blev jag mer ledsen eftersom han var så ung, medan Bergman hade levt ett långt liv. The Dark Knight blev en succé, av vilken anledning kan man undra. Världens bästa PR-trick. Dessutom hittade jag nya TV-serier som Stargate, Stargate Atlantis, Ashes to Ashes och Jekyll. För första gången sedan jag började på Universitetet så trivdes jag verkligen på en kurs och det var tack vare den engelska institutionen. Selma Lagerlöf fyllde 150 år (om hon hade levat) men jag fick bara C på min tenta om henne.

Jag började ge bort mitt blod, i lagom portioner. Inte till vampyrerna som tycktes skymta i varje hörn. Vampyrtrenden ja... Precis som i förra sekelskiftet. Bara nu är de (relativt) unga och (relativt) snälla. Synd om dem som får leva att se vad som händer med klimatet. Vad kallar de det för? Klimatskuld? Miljöskuld? Vi känner hur som helst skuld för att så jävla totalt ha krossat en hel planets miljö. Det är så tragiskt att man borde skratta åt det. Way to go human race!

Just det, en fransman vann Nobelpriset i litteratur. Igen. För det är tydligen så. Minoriteten av vinnarna är från icke-västländska kulturer. Är någon överraskad? Kanske lite, men då är man nog ganska naiv. De andra Nobelpristagarna är ointressanta för allmänheten. Stackarna. Verkligen synd om dem med sina miljoner.

Jag kanske ska satsa på fysik nästa år, åtminstone så jag förstår allt teknobabbel i alla science fiction-serier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar