fredag 5 juni 2009

Älskade rebell

Robin Hood, Mannen i svart, Che Guevara, Luke Skywalker, Neo, Moses och... John Connor. Alla har de något gemensamt (förutom att de alla är män, värt att notera). De kämpar mot en övermakt, ett säkert kort om man på ett effektivt sätt vill få publiken/folket på den ensammes sida. Det fungerar bra, fast ett problem med Terminator Salvation är att Christian Bale är föga sympatisk. Han är en mörk skådespelare, vilket i och för sig gör det hela mer intressant eftersom jag hatar de där riktiga good guys som alltid gör rätt. Moraliska dilemman är roligare. Men Bale är bra, han är aggressiv (både IRL och på bioduken) och han har pondus.

Minus med den nya filmen (var ska jag börja?) är framför allt att den är en sådan där vanlig, hjärndöd actionrulle. Och visst, det kan vara kul ibland, men jag vill ha något mer utmanande. Explosion på explosion på slagsmål på kulspruta plus förutsägbar replik plus smörig musik plus ännu mer explosioner. Det fungerar knappt i två timmar. Mitt andra minus är avsaknaden av kvinnor. Visst, vi har Kate Connor (eh, men vad fan gjorde hon förutom att stå och glo och vara gravid?) och Blair. Blair var intressant, men ack så underanvänd. Oh well, tydligen så finns det till största delen män i framtiden, lycka till med att återbefolka planeten säger jag bara.

Men så kommer vi till hjärtat i hela historien, Kyle Reese. Michael Biehn spelade honom i The Terminator och rollfiguren dog också i den filmen. Hans enda scen (som är fruktansvärt fin förresten) i tvåan klipptes bort men finns med på specialutgåvan. I fyran spelas han av den något yngre Anton Yelchin. Värsta sötisen! Jag hade nog förväntat mig tidsresor redan i den här filmen, men det känns lite ologiskt med tanke på att rebellerna knappt har gevär nog så att det räcker. Varifrån ska de få den tekniken kan man undra? Jag väntar med spänning på femman, som jag antar kommer.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar